Правові аспекти волонтерства під час війни – розглядали під час круглого столу за ініціативи Донбаської регіональної ради з питань реформи правосуддя (РРРП) та Проєкту ЄС «Право-Justice».
Серед учасників були представники Верховної Ради України, Офісу Генерального прокурора, судді, адвокати, приватні виконавці, волонтери та експерти Проєкту ЄС «Право-Justice».
Мета заходу – обговорення й окреслення проблемних аспектів та прогалин в правовому регулюванні волонтерської діяльності в Україні, напрацювання рекомендацій щодо їх усунення.
«Питання правового регулювання волонтерської діяльності стоять зараз дуже гостро, адже воєнне волонтерство – це явище хоча і не нове, проте таке, що набрало неймовірних масштабів тільки зараз. Разом з тим, воно не має повноцінного, актуального та адекватного реальності законодавчого регулювання», – зазначила Олена Фонова, суддя Господарського суду Луганської області, координаторка Донбаської РРРП, к.ю.н.
Багато аспектів волонтерської діяльності потребують уваги законодавців, зокрема:
Податкові ризики волонтерської діяльності
16 листопада цього року Верховна Рада ухвалила два закони № 2747 та № 2757, які були покликані звільнити волонтерів від оподаткування грошей, отриманих для потреб ЗСУ.
Так, було скасовано положення щодо обов’язковості подання довідки з банку зі збереженням відповідних відомостей про реквізити банківських рахунків, призначених для здійснення благодійної діяльності, та запроваджена можливість подання документів для реєстрації волонтером як у письмовій, так і в електронній формі. Волонтери тепер можуть зареєструватися онлайн через «Дію».
Законом № 2747 звільнення від оподаткування застосовуються до благодійної допомоги, отриманої благодійниками – фізичними особами, які до 1 січня 2023 року включені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі й стримування збройної агресії Російської Федерації, у період з 24 лютого 2022 року до дати їх включення до зазначеного Реєстру.
Однак, зважаючи на те, що вказані закони набули чинності 11.12.2022, а стосуватись вказані положення будуть волонтерів, які включені до Реєстру волонтерів до 1 січня 2023 року, то у волонтерів у сухому підсумку залишилось часу до 30 грудня 2022 року для реєстрації. Тобто по факту держава дала волонтерам всього 20 днів для реалізації такої податкової амністії.
Багато спікерів зійшлися на необхідності повної податкової амністії волонтерів за 2022 рік без реєстрів та звітності. Інакше багато волонтерів опиняться у ситуації, коли від суми зібраних на картку грошей треба буде сплатити левову частку державі. Це податок на прибуток, військовий збір тощо. Чи виграє від цього держава?
Гуманітарна допомога
Необхідно законодавчо визначити поняття гуманітарної допомоги та кримінальну відповідальність за її продаж. Потрібне чітке визначення моменту, коли вантаж, що везеться з-за кордону, стає гуманітарним.
Перетин кордону волонтерами-чоловіками
Проблема полягає в тому, що реальним волонтерам потрібно понад 20 днів для включення до інформаційної системи «Шлях», і часто гуманітарний вантаж або вантаж для ЗСУ, який є за кордоном, вже продається чи стає неактуальним через місяць після запиту. Водночас телеграм-канали рясніють пропозиціями виїзду за кордон як волонтерів та включення до системи «Шлях» за 4-5 днів. Отже, для впорядкування та належної роботи такого механізму для виїзду за кордон треба скоротити строки внесення інформації до системи «Шлях» та зробити більш прозорим весь механізм ухвалення рішень про виїзд за межі України волонтерами-чоловіками.
Дискусія була професійна, щира та трохи емоційна, бо волонтери – це не суха статистика та цифри, а люди, їхня шалена праця, відданість своїй справі та безпрецедентна допомога державі та нашим ЗСУ.
За результатами круглого столу будуть підготовлені та оприлюднені відповідні рекомендації для волонтерської спільноти та пропозиції щодо вдосконалення нормативного регулювання різних аспектів волонтерської діяльності.